Saturday, January 30, 2010

Gas: Royalti atau Wang Ehsan

Saya bersetuju dengan Kerajaan Persekutuan yang tidak perlu membayar kepada Kerajaan Negeri sebagai royalti disebabkan oleh jarak pengeluaran gas dan penggerudian didapati 150 batu nautika luar pesisir Kelantan. Desakan kerajaan negeri Kelantan terhadap Petronas untuk bayaran royalti sebanyak 5 peratus daripada hasil gas adalah tidak perlu kerana pengeluaran gas dan penggerudian terletak pada lokasi PM301 dan hampir kawasan usahasama Malaysia-Thai.
Kerajaan Persekutuan telah merujuk kepada Akta Pembangunan Petroleum (PDA) 1974, menurut PDA; royalti akan dirujuk sebagai pembayaran tunai bersamaan kepada 5 peratus kepada kerajaan negeri jika melombong petroleum atau gerudi gas keluar dalam 3 batu nautika luar pesisir.
Kerajaan negeri Kelantan mendakwa PDA 1974 tidak memetik dengan tepat mengenai Wang Ehsan dan dirujuk kes Sabah dan Sarawak sebagai garis panduan.
Menteri Besar Kelantan berkata dia mahu mengagihkan semua wang untuk rakyat Kelantan. Sebenarnya MB tidak faham prasyarat Sabah dan Sarawak untuk memasuki Malaysia pada 1963.
Mereka menjadi salah sebuah negari dalam Malaysia dengan syarat tambahan di mana royalti 5 peratus petroleum dan gas, Kerajaan Persekutuan itu telah menerima syarat-syarat itu dan memasukkan sebagai sebahagian daripada satu perjanjian.
Nyata, Sabah dan Sarawak dikecualikan daripada PDA 1974 untuk bayaran royalti. Jadi MB Kelantan tidak merujuk kepada fasal dalam PDA 1974 tetapi dia menggunakan teori logik tanpa memikirkan undang-undang. Perkara yang dipertikaikan ialah hanya Royalti dan “Wang Ehsan”. Kerajaan negeri sekarang mahu pembayaran dalam kaedah royalti daripada Wang Ehsan. Dalam kes ini, wang ehsan akan disalurkan kepada agensi persekutuan dan kerajaan negeri tidak mempunyai kepentingan. dari sudut pandangan politik, kerajaan negeri akan hilang semuanya.
Kewajipan peraturan-peraturan dan kepertanggungjawaban untuk pemegang saham paling penting .Kerajaan Persekutuan bertanggungjawab terhadap Public Account Committee (PAC) dan bertanggungjawab kepada ahli Parlimen. Rakyat di Kelantan mahu faedah-faedah mereka daripada Wang Ehsan dan mereka tidak peduli agensi yang mana akan dilantik sebagai penerima. Mereka mahu infrastruktur seperti pendidikan, kesihatan, bekalan air, jalan dan kebajikan rakyat.

Kini rakyat menjadi keliru antara dua isu-isu berbeza, perkara pertama jarak sebenar penggerudian gas dan kedua adalah yang agensi yang betul bagi menerima pembayaran. Kami mencadangkan semua isu-isu itu diketengahkan ke mahkamah. Biarkan pengadilan dibuat dalam mahkamah. Jika ke mahkamah, tiada pihak boleh berbincang atau dibukakan untuk orang awam atau ia tidak boleh jadi ditulis di media. Implikasi membawa kes untuk mahkamah adalah rakyat Kelantan tidak akan menerima 1 sen sehingga penghakiman muktamad mahkamah dibuat. Soalannya siapa yang rugi? Satu lagi masalah
factor masa untuk mengagihkan pembayaran, mengapa Kerajaan Negeri enggan bekerjasama dengan agensi persekutuan. Agensi persekutuan Jabatan Pembangunan Persekutuan Kelantan (JPPK)sudah mengumumkan bahawa mereka ingin mempelawa pegawai tinggi kerajaan negeri untuk berkongsi sebagai ahli-ahli jawatankuasa untuk memantau perbelanjaan-perbelanjaan itu. Dalam kes ini, Kerajaan Negeri tidak patut membuat agenda-agenda politik sebagai keutamaan dan meletakkan rakyat Kelantan dalam kekacauan.

No comments:

Post a Comment